top of page

Хром за здраве

Хром за здраве, или как елементът хром помага за бъдем във форма

Хром за здраве? Да, намалява апетита към сладко и балансира нивата на кръвната захар. Това е особено важен, даже безценен елемент за хората с инсулинова резистентност и диабет тип II.

Знаете ли, че:

  • Хромът (Cr) е микроелемент, присъстващ в много малки количества в тялото, но активен при много ниска доза;

  • Средният дневен хранителен прием е приблизително 20 до 200 mcg, от които само 0,5 до 3% се абсорбират, хромът е един от елементите с най-ниска бионаличност;

  • Микроелементът Хром е концентриран в белия дроб, косата, костите и хрущялите, щитовидната жлеза, червата, бъбреците и черния дроб;

  • С възрастта, нивата на хром в организма драстично намаляват;

  • Хромът участва в метаболизма на макроелементите (въглехидрати, липиди, протеини);

  • Хромът участва при синтеза на ензими, мазнини, холестерол;

  • Хромът, заедно с Vit. ВЗ подпомага свързването на инсулина с неговите рецептори;

  • Хромът подобрява асимилацията на аминокиселините;

  • Медицински препарати и хранителни добавки на основата на хром са противопоказни за хора с повишена чувствителност към микроелемента, които имат повишени нива на хром в кръвта или хора, които са заети в производството на продукти с хромово покритие;

  • Усвояването на хром е по-голямо в присъствието на витамин В3 (в месото, рибата) или витамин С (в плодовете и зеленчуците);

  • Фитатите (присъстващи в пълнозърнестите храни) могат да намалят усвояването на хром.



Какви са препоръчителните дози за прием на хром

Хромът е есенциален минерал, защото не може да се синтезира от човешкото тяло и може да се набавя само от външни източници като храна или хранителни добавки. Когато се приема в достатъчни количества, хромът увеличава анаболния ефект на инсулина, като значително повишава скоростта на усвояване на глюкозата. Въпреки, че нуждите от хром за организма са много малки, дефицитът на хром се среща сравнително често.

Таблица на ПДД* (препоръчителен дневни дози) на хром:

Възраст / Състояние ПДД на хром

Деца от 1 до 3 години 25 мкг

Деца от 4 до 12 години 35 до 45 мкг

Юноши от 13 до 19 години 50 мкг

Мъже 65 мкг

Жени 55 мкг

Бременни жени (> 3-ти триместър ) 60 мкг

Кърмещи жени 55 мкг

Възрастните хора 60 до 70 мкг

*Това са препоръчителни дози за здрави хора, при дефицит дозите са значително по-високи и се определят от терапевт.


Като се има предвид липсата на научни данни за хрома, няма консенсус относно ППД и вероятно тези стойности ще бъдат преразгледани. През 2014 г. Европейският орган за безопасност на храните (EFSA) счете, че не разполага с достатъчно проучвания, за да потвърди важността на хрома и следователно не е в състояние да определи стандарти ПДД.


Тъй като хромът оказва влияние върху функцията на инсулина и въглехидратната обмяна, недостигът му се изявява с нарушен глюкозен толеранс и повишена честота на диабет и метаболитен синдром (все по-често срещащо се състояние, което съчетава затлъстяване, нарушен глкозен толеранс или диабет, повишен холестерол и повишено кръвно налягане, и се явява като основен фактор, повишаващ риска от сърдечно-съдови заболявания). Дори и леко изразеният дефицит на хром, може да допринесе за нарушаване на въглехидратната обмяна и поява на симптоми като лесна умора и тревожност, ускоряване на процеса на атеросклероза, нарушение в обмяната на холестерола, забавен растеж в детска възраст, както и забавено заздравяване на раните, са други възможни изяви на дефицита на хром.

Хромът има много функции, като:


  1. Понижава лошия холестерол и повишава стойностите на „добрия”, или HDL– холестерол;

  2. Подобрява състава на мазнините което от своя страна, допринася за понижаване на риска от образуване на атеросклеротични плаки по стените на кръвоносните съдове – основен виновник за инфаркт и инсулт;

  3. Регулира апетита и потиска глада за въглехидрати. Хромът се счита за „диетичен” микроелемент, тъй като приемът му се свързва с понижаване на телесното тегло и изгаряне на телесните мазнини. Основното качество на микроелемента е потискането на желанието за прием на сладки храни. По този начин той спомага за понижаване на калорийния внос от една страна, и намалява процеса на образуване на телесни мазнини от повишения прием на бързоусвоими прости захари, от друга;

  4. Подобрява нивата на глюкоза и при бременни, развили т.нар. гестационен диабет (диабет, който се отключва по време на бременността);


Храни, добър източник на хром

Най-добрият източник на хром е бирената мая. Богати на хром са и царевицата, пшеничните зародиши и трици, тиквените семки, броколи, гроздов сок, червено вино, ябълките, доматите, картофите и цвеклото.



Най-важно е как усвояваме микроелемента хром

Предлаганият от БИОЗОН.БГ течен хром от растителни източници има превъзходна бионаличност и висока степен на абсорбция от организма, без да натоварва метаболизма и без да причинява странични ефекти. Това е така, защото за производството на добавката са използвани само органични източници, които се усвояват много по-добре в организма от неорганичните.

Какво ви предлагаме ние - Хром от биозон.БГ?

Нашият хром не е обикновен, ние ви предлагаме високо концентриран минерален свеж растителен екстракт от биологично земеделие, растителни минерали и микроелементи за максимална бионаличност.

Серията ФИТОВЕГЕ е ОРГАНИЧНА ХРАНИТЕЛНА ТЕРАПИЯ = РАСТИТЕЛНИ МИНЕРАЛИ с МАКСИМАЛНА БИОНАЛИЧНОСТ. Предимството пред останалите минерални препарати е:

  • По-добро и бързо усвояване;

  • Максимална бионаличност за организма.

Продуктите за нутритерапия са силно концентрирани минерални пресни растителни екстракти от биологично земеделие.


Публикациите в този сайт нямат за цел да лекуват, информацията не заменя лекарското мнение. Ако искате да проведете терапия се консултирайте с вашия лекар или терапевт.


Ако ароматерапията, фитотерапията, нутритерапията и гемотерапията са вашата страст, ако искате да научите повече - вижте индивидуални консултации и обучения ТУК.


Библиографска справка:

  1. European Food Safety Authority (EFSA). EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies. Scientific Opinion on Dietary Reference Values for chromium.


27 преглеждания0 коментара

Последни публикации

Виж всички

Comments


bottom of page